Međunarodna i istorijska pozadina problema
- IOC 1933 godine kroz odluku 101st Sesije, donosi principe o ujedinjavanju karate organizacija koje pretenduju na članstvo u porodicu olimpiskih sportova, prepoznavajući dve principijelne posebnosti u karate svetu: grupa „tradicionalni“ i grupa „generalni“ karate. Označava ITKF kao organizaciju koja objedinjuje i predstavlja tradicionalni karate a WUKO kao organizaciju koja objedinjuje i predstavlja opšti karate
- Kasnije postupajući po odluci 101st Sesije IOC, WUKO i ITKF donose deklaraciju iz Osake od 1996 koja predviđa osnivanje „Joint working Commettee -JWC“ zejedničkog tela koje će podjednako tretirati stavove dve svetske organizacije naimenovane od IOC-a za nosioci aktivnosti u uključenju karatea u porodicu olimpiskih sportova.
- „JWC“ je bio opunomoćen da do kraja 1996 donese zajednički nacrt statuta novog objedinjujućeg tela (WKF) a uz poštovanje principa i odluka 101st Sesije IOC
- Nacrt statuta donet od „JWC“ , uredno je usvojen na kongresu ITKF u 1996 godini međutim rukovodstvo WUKO-a ga nije uključio u svoju agendu, iako je usvojen od strane njegovih kontinentalnih organizacija (Azijske i Afričke) članica WUKO-a.
- WUKO organizacija koja je prepoznata kao predstavnik grupe „generalni karate“ unutar sebe osniva komitet za „tradicionaklni karate“ predstavljajući to kao ujedinjenje i menja sopstveni naziv u WKF,
- Tadašnji predsednik novoimenovane organizacije WKF (Delkur) uz pomoć Huan Antonio Samaranča, koji uz kršenje deklarisanih principa 101st Sesije IOC dovodi toga da WKF bude prepoznat od strane IOC, Kao što je poznato kasnije su ti učesnici bili optuženi za zloupotrebe i korupciju
- U godinama iza svedoci smo da su oluke IOC su ukazivale svu manjkavost takve situacije i karate kao sport udaljavale od učešća u olimpiskim igrama
Uređenje satusa jarate sporta u Srbiji od vremena preregistarcije klubova po zakonu o sportu iz 2011
- VLADA uredbom od 2011 prepoznaje KARATE FEDERACIJU SRBIJE kao reprezentativu organizaciju i jedinu čije aktivnosti finansiski podržava, međutim ista uredba je po našem viđenju u koliziji sa članovima zakona o sportu Čl-101 i Čl-120 (ne objedinjuje 50% registrovanih karate klubova kako zakon zahteva da bi neki savez bio smatran reprezentativnim)
- U pogledu objedinjavanja u okviru jednog saveza pokazali smo spremnost i nameru kroz više aktivnosti. Druga strana (KFS) to odbija pa se poziva i na autoritet nadređenih organizacija. Stvari u tom slučaju stoje ovako: Svetska organizacija WKF ne zabranjuje svojim članicama da se udružuju na međunarodnom ili nacionalnom nivou u organizacije u kojima zadovaoljavaju svoje interese (Članovi uprave KFS su pominjali ovakav argument u opravdanju odbijanja i kompromisnog udruživanja na nacionalnom nivou) (Dokaz za ovo stanje je primer uključenja u ESKA značajnog broja WKF članica: Poljske, JKA ….)
- Srpsku karate konfederacija je pozivala KFS na uključenje u i tako objedinjavanje karate sporta u Srbiji pod jedan krov a pod jednakopravnim uslovima (Logično je razmotriti i alternativu to jest da se svi klubovi uključe u KFS, ali to za nas nije prihvatljivo jer su oni doneli statut koji je diskriminatoran po članove, jer im 3 godine od učlanjenja ne dozvoljava pravo glasa Iskreno se pitamo kako je takav statut prošao registracionu proceduru) Kod drugih evropskih zemalja rešenja ove problematike se razlikuju od zemlje do zemlje, ali po našem saznanju nigde nije izostala podrške države za aktivnost sportskih organizacija. Za slične uslove kao kod nas pozitivan primer za prevazilaženje identilnih problema je primer Češke kararte oraganizacije, koja objedinjava sve karate organizacije i prema državi predstavlja krovnu organizaciju, a potom po usaglašenim kriterijumuima unutar sebe uređuje odnos u raspodeli obaveza i finansija.
Složit ćemo se da ministarstvo ima veliku odgovornost da u raspodeli finansija primenjuje zakonske norme i da se drži objektivnih kriterijuma, ne sme da uspostavlja neravnopravnost registrovanih klubova. Međutim u proteklom periodu iz redova ministarstva odlazili su pojedini dopisi i sugestije lokalnim samoupravama da ne finasiraju i da smatraju neregularnim klubove koji nisu članovi KFS (Smatramo da razlikovanje može da se zasniva samo na kvalitetu rada, kvalitetu programskih aktivnosti, nacionalnim ili međunarodnim potvrdama uspeha, masovnosti rada sa mladima, kvalitetom straučnog rada, a NIKADA I NIKAKO samo u PRIPADNIŠTVU.
Šta je trenutna stvarnost u osvrtu na zakonski kriterijum da jedna sportska grana može biti predstavljena jednim granskim savezom: MINISTARSTVO DO SADA U NEKOLIKO SPORTSKIH GRANA PRIHVATA I FINASIRA VIŠE OD JEDNOG SAVEZA ZA ISTU SPORTSKU DISCIPLINU, PRIMER: Konjički sport ima dva saveza „Konjički sport olimiske discipline“ i „Konjilčkio sport neolimiske discipline“ Ragbi i Ragbi 13, pa i kad je karate u pitanju uz KFS prihvaćen je i finasiran Kjokušin savez kao posebene grane sporta pri čemu oni na svetskom nivou nastupaju kao KYOKUŠIN KARATE‚
Ministarstvo pod vođstvom ministarke Samardžić je pokazivao netrpeljivost ka svim klubovima van KFS sa namerom da ih natera se utope u KFS ili da odustanu od sportske aktivnosti Ova naklonost ministarke i KFS je bila potvrđena i u dodeli sredstava pa i ličnom putovanju ministarke za Japan o troški KFS. Stičemo utisak da se ministarstvo ponekad bilo instrument u rukama KFS. Tako je KFS i ministartstvo stavom u dopisima pokušali kreirati drugačiju stvarnost . Očekovalo se da će sinhronizovana akcija ucenjivanja dovesti do neminovnog učlanjaenja klubova u KFS ili njihovim gašenjem usled otežanih uslova funkcionisanja
POSTOJI NIZ PRIMERA DELOVANJA KFS UZ KORIŠĆENJE AUTORITETA MINISTARSTVA NA UREĐIVANJA USLOVA U KOJIMA FUNKCIONIŠU DRUGI SAVEZI I KLUBOVI KOJI NISU NJIHOVI ČLANOVI. STIČE SE UTISAK DA SU SVESNI MANJKAVOSTI SVOG STATUSA DA IPAK SA MANJE OD 30% REGISTROVANIH KLUBOVA NE MOGU MIMO ZAKONSKIH ODREDBI ZADRŽATI FAVORIZOVANU POZICIJU PA SU TIM ČINJENJEM HTELI PROIZVESTI NOVO FAKTIČKO STANJE. DANAS SMO SVESNI DA TO IPAK NIJE USPELO.
Ministarstvo je svoje odluke donosilo uz konsultovanje Sportskog Saveza Srbije koji se tu pojavljuje u svojstvu stručnog tela sa autoritetom neutralnih stručnjaka, međutim u njemu su se kao funkcioneri našla 4 člana vezana za karate ali isključivo vezanih za KFS ( Maslar, Stojković, Roksanda Atanasov i potpredsednik Piper)
Ministarstvo odnosno SS Srbije za karate potenciraju argument članstva u Sport Akordu. Mi postavljamo pitanje zašto bi za karate važio neki kriterijum koji nije opšti? Zanimljivo je da je predsednik WKF Espinoza do nazad 15 dana bio potpredsednik Sport Akorda. Odmah se postavlja pitanje kako taj isti kriterijum ne važi za Svebor i Kyokušina koji koliko znamo nisu članovi Sport Akorda. Ohrabreni smo primerom kako se za vaterpolo našlo jedinstveno rešenje od uprkos nepostojanjiu evropske ili svetske vaterpolo organizacije
Naš predlog rešenja
SRPSKA KARATE KONFEDERACIJA pokriva karate sportske aktivnosti odnosno sportske discipline koje nisu u dodiru sa onim što pokriva i radi KFS i isto kao što mi ne želimo da uređujemo njihove unutrašnje odnose i odnos sa ministrstvom, očekujemo da se oni odreknu upravljanja u našim sportskim disciplinama a isto tako da ne zadiru u ostvarivanje naših prava kod ministarstva
- Molimo ministarstvo da nas prihvati kao sportsku organizaciju koja pokriva autentične karate discipline koje ne pokriva nijedan drugi savez (ovakav stav ima osnov i u mišljenju IOC i to je osnovni razlog dosadašnjih odbijanja prihvatanja u porodicu olimpiskih sportova)
ili
- Ukoliko ministarstvo podržava stav da mi i KFS delimo istu sportsku granu, neka ministarstvo pomogne u adaptiranju ili donošenju novog statuta organa krovne organizacije koja bi pod jednakim uslovima prihvatila sve po zakonu registrovane karate klubove Srbije.