Koreni Karatea
Na Okinavi su predstavljene brojne kineske Hsing vežbe, možda su čak i stotine nasumično dospele na malo kraljevsko ostrvo tokom mnogih generacija. Medjutim, sve što ostalo je oko 50-tak koji su ovekovečeni u preko desetak različitih samo-odbrambenih tradicionalnih škola. Pod uticajem različitih kulturoloških i individualnih faktora, kata je poseban skup tehnika koje su obeležje karatea.
Vezan ritualom tajnovitosti, skrivene samo-odbrambene primene bilo kog stila su oduvek bile prenošene usmenim predanjem. Nakon godina pažljivog proučavanja, nije ni čudo da ova praksa, kada se poredi sa borbom na turnirima, postaje zasenčena i konačno potpuno skrivena.
Veličanstvenost Kate
Ako uzmemo u obzir mnogobrojne samo-odbrambene i povezane fenomene na koje se jedna kata primenjuje, postalo bi odmah jasno zašto kata predstavlja sama po sebi celu tradiciju. To je i razlog zašto su stari učitelji karatea zastupali usavršavanje samo jedne ili dve kate, pre nego besmisleno, ali popularno, prikupljanje (vežbanje) mnogo kata.
Kao dodatak savladavanju, držanju, rvanju, bacanju, blokiranju zglobova, davljenju i traumatizovanju anatomski osetljivih predela u zavisnosti na čega se odnose, postoji: Yoi no Kishin; mentalna priprema; In-yo (yin/yang); razumevanje veličanstvenosti odbrane i napada; go no sen; odbrambene inicijative; Sen no Sen i Sen; dva nivoa borilačke inicijative; Maai; angažovanja udaljenosti i kako iskoristiti Ma; prostor ili interval postignut kroz telesnu promenu (Tai sabaki; principi balansa i vodeće kontrole); Tai no Shinshuku; širenje i kontrahovanje, okretanje kukova, mehanika tela i zbir ukupne sile zglobova; Chikara no Kyojaku; odgovarajuća količina snage za svaku tehniku. Kiai-jutsu izgradnja i oslobađanje moćne qi; Waza no Kankyu; brzina i ritam tehnike; ju no ri; princip otpornosti i voljnosti da se savija pod vetrom protivnika; Kokzu; sinhronizacija daha sa ekspanzijom i kontrakcijom mišićne aktivnosti; Taekuean; razumevanje primene svake tehnike; Zanshin; mentalna pripravnost i kontinuirana dominacija pre i posle; Seishi o choetsu; prevazilaženje misli o životu i smrti.
Razumevanje veličanstvenosti kate, posebno kada je kombinovana sa duhovnim doktirnama, postaje savršeno jasno kako jedna paradigma (kata) može da predstavlja čitavu borilačku tradiciju. Onog momenta kada student dođe do razumevanja o težini i važnosti koje kata predstavlja, lični trening dobija novo usmerenje i smisleniju dimenziju. Štaviše, istinskim prihvatanjem kanona na kojima leži Karatedo, čovek može biti uveren da će njegove socijalne razgranatosti prožeti karakter korisnika i na taj način, vrednost i smer njegovog života uopšteno, postaje istinski poboljšan.
Vrednost Karatedo u Modernim Vremenima
Da bude najbolji što može, bez obzira da li je to u borbi, sportu, biznisu ili samom životu, zahteva od čoveka neopisivu odlučnost i unutrašnju snagu. Prevazilazeći prepreke uobičajenog, takva nesavladiva izdržljivost i hrabrost nije moguća bez prethodno uloženog ogromnog ličnog napora i žrtve. Preduslov koji zna svaki veteran, atletski šampion ili uspešan biznismen i koji mogu posvedočiti o tome.
Kroz vrline Karatedo, čovek dolazi lice u lice sa sopstvenim slabostima. Kroz ove vrline, slabosti su preokrenute u snage, te snage u jos veće snage i tako tradicija ispunjava svoju svrhu. Nadoćna izdržljivost nas uzdiže nad moćnim silama otpora i obezbeđuje nam otpornost da izdržimo lični poraz.
Um stopljen sa tradicijom Karatedo će ostati nepropustljiv (neprobojan) za iluzije sveta, osvetljujući tamu sebičnosti i neznanja. Kao i sa samurajskim ratnicima, koji su nepokolebani suočeni sa strahom, priprema, strpljenje i poniznost su 90% borbe, pobede i življenja. Sa povećanom kontrolom nad našim umom, ili našim unutrašnjim svetom, možemo imati veću kontrolu nad našim telom i životima ili spoljašnjim svetom. Stavljajući ovu moć i znanje u svakodnevnu upotrebu, naši životi se obogaćuju i ispunjavaju na načine koje nismo smatrali mogućim.
Oni od vas koji su upoznati sa moćima kombinacije fizičkog treninga sa metodičkim samo-posmatranjem mogu posvedočiti o samo-osvajanju koja su postignuta kroz Karatedo. Međutim, mi smo na zapadu prvi put upoznati sa Karatedo kao praktičnom formom samo-odbrane kao zahtevnom, ali nagrađujućom takmičarskom rekreacijom.
Da njegovo metafizičko značenje ostaje nepoznato i da je subjekt intenzivne radoznalosti na Zapadu, dodaje značaj provokativnim rečima Henri Poincare (1854-1912). Francuski matematičar i filozof, Poinacre je napisao „Nauka je građena na činjenicama na isti način kao što je kuća građena od cigala, ali čista kolekcija činjenica nije više nauka nego sto je hrpa cigala – kuća.“ Kao i bilo koja druga nauka, čije su osnove pokidane i zlostavljane ili u potpunosti uklonjene, Karatedo je uprošten u supstanci (suštini), preuzimajući svoje nove karakteristike pod uticajem novih okolnosti.
Osnove o kojima pričam, treniranje sopstvenog uma, je sama suština na kojoj su nasi prethodnici, ljudi kao Funakoshi Gichin (1867-1957), Motobu Choki (1871-1944), Miyagi Chojun (1888-1953), i Mabuni Kenwa (1889-1952), pridavali toliki značaj.
Funakoshi Gichin je opisao Karatedo kao neopipljivo vozilo kroz koje unutrašnje otkrivanje izaziva dublje razumevanje sopstva, života i sveta. Što se tiče “kara” od Karatedo, napisao je: “Kao sto dolina može da nosi odjek glasa, tako osoba koja sledi Karatedo mora da postane prazna, transcendentirajući samo-usmerenost i pohlepu. Učini da si prazan iznutra, a uspravan spolja. Ovo je istinsko značenje “kara” u Karatedo.” Veliki master je podržavao da krajnji cilj Karatedo nije ležao ni u pobedi niti u porazu, nego radije u usavršavanju sopstvenog moralnog karaktera.
1927-e godine Motobu Choki, glavni Toudi-jutsu autoritet, bez ikakve sumnje jedan od najkontraverznijih ličnosti tradicije i jedan od najslavnijih boraca je napisao, da u potrazi da se razume suština karatea, moramo tražiti van granica neposrednih rezultata fizičkog treninga i ne stavljati previše značaja na takmičenje ili na obaranje rekorda, nego radije na mudrost kroz samo-poznanje i poniznost.